عیار طلا چیست | تفاوت طلای 24 عیار و 18 عیار

طلای 24 عیار 356431456

عیار” به میزان خلوص طلا در محصولات طلا اشاره دارد و از واحد کلی ۲۴ برای حساب کردن آن استفاده می‌شود. برای مثال، طلا با عیار ۲۴ خالص ترین طلا با حداقل ۹۹٫۹ درصد خلوص دارد. افزودن فلزات دیگر در ساخت محصولات طلا، از جمله مس، نقره، پلاتین و نیکل، به طلای خالص اضافه شده تا استحکام و سختی آن افزایش یابد. عیار، در واقع، درصد طلا در آلیاژها را نمایش می‌دهد و نشانگر مرغوبیت طلا نیست. در ادامه با جواهری گرگان همراه باشید تا به بررسی کامل طلای 18 عیار و 24 عیار بپردازیم.


مشخصات  طلا ۲۴ عیار (۲۴K)

  • خالص‌ترین نوع طلا با حداقل ۹۹٫۹ درصد طلا خالص.
  • کاملاً زرد و درخشان.
  • بیشترین ارزش و خلوص در مقایسه با سایر عیارها.
  • معمولاً برای جواهرسازی و ساخت آثار هنری استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: جهت خرید طلای 24 عیار در گرگان روی لینک مربوطه کلیک کنید.

طلای 24 عیار 356431456
طلای 24 عیار برای ساخت طلا در جواهری گرگان

مشخصات طلا ۱۸ عیار (۱۸K) 

  • از ۱۸ واحد طلا و ۶ واحد فلزات دیگر (مس، نقره یا پلاتین) تشکیل شده است.
  • حاصل از توازن میان خلوص و مقاومت.
  • خلوص طلای آن ۷۵ درصد است.
  • به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه برای مصنوعات جواهری و سایر کاربردها محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: جهت خرید طلای 18 عیار در گرگان روی لینک مربوطه کلیک کنید.

طلای 18 عیار 3685413513
طلای 18 عیار در جواهری گرگان

مقایسه طلا 18 عیار و 24 عیار

  • طلای ۲۴ عیار دارای خلوص بیشتری است و به عنوان نماد ثروت و ارزش بالاتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • طلا ۱۸ عیار به دلیل ترکیب آلیاژهای بیشتر، مقاومت و استحکام بیشتری دارد.
  • انتخاب بین این دو بستگی به استفاده مورد نظر، ذوق شخصی، و نظرات فرهنگی و بازار محلی دارد. به عنوان مثال، در ایران طلای ۱۸ عیار به‌عنوان استاندارد رایج است، در حالی که در برخی دیگر از کشورها، طلای ۲۴ عیار بیشتر مورد ترجیح استفاده قرار می‌گیرد.

 


طلای خالص 24 عیار چیست؟

طلای خالص با عیار ۲۴، به عنوان نمادی از خلوص بالا با حداقل ۹۹.۹ درصد طلا، عمدتاً در قالب شمش‌های طلا موجود است. این نوع طلا به‌طور معمول در بازارهای کشورهای عربی، چین، هنگ‌کنگ و تایوان قابل دسترسی است. اما باید توجه داشت که در زیورآلات طلا با عیار ۲۴ مواجه نمی‌شویم، زیرا نرمی و شکنندگی این نوع طلا مناسب برای ساخت زیورآلات نیست.

در ایران و بسیاری از کشورهای جهان، معیار خلوص طلا با عدد ۱۰۰۰ بیان می‌شود که معادل عیار ۲۴ می‌شود. اگرچه مفهوم طلا با عیار ۱۰۰۰ وجود ندارد و فقط شمش‌های طلایی با خلوص حدود ۹۹۹٫۹ وجود دارند که در معاملات به عنوان “طلا خالص” محسوب می‌شوند. همواره حدود ۰.۰۱ درصد ناخالصی احتمالی برای شمش‌های طلا در نظر گرفته می‌شود.

بررسی طلای 24 عیار:

ادعاهای مربوط به زیورآلات با طلای ۲۴ عیار باید با احتیاط مورد بررسی قرار گیرد، زیرا این نوع طلا اغلب برای سکه و پلاک‌های سوئیسی استفاده می‌شود و به دلیل نرمی آن، کاربرد در ساخت زیورآلات کمتر است. بنابراین، اگر کسی ادعا کند که محصولات زیورآلات او از طلا ۲۴ عیار است، باید این ادعا را با شک و حوصله بررسی کرد.

النگوهای 24 عیار در طلا فروشی جواهری گرگان 3246854651435
النگوهای ظریف کاری شده با طلای 24 عیار

طلای خالص را با چه عدد یا با چه کدی نمایش می‌دهند؟

طلای خالص با عیار ۲۴، با درجه خلوص حداقل ۹۹.۹ درصد طلا، معمولاً در قالب شمش‌های طلا و در بازارهای کشورهای عربی، چین، هنگ‌کنگ و تایوان موجود است. این نوع طلا بیشتر برای سکه و پلاک‌های سوئیسی استفاده می‌شود و به دلیل نرمی و شکنندگی آن، در ساخت زیورآلات کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.


آیا عیار طلای ایران با دیگر کشورهای جهان فرق دارد؟

در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر، معیار خلوص طلا با عدد ۱۰۰۰ بیان می‌شود که معادل عیار ۲۴ است. طلای خالص با عیار ۱۰۰۰ عمدتاً شمش‌هایی با خلوص حدود ۹۹۹٫۹ وجود دارد. همواره یک درصد ناخالصی احتمالی در نظر گرفته می‌شود.

از طرفی، ادعاهای مربوط به زیورآلات با طلای ۲۴ عیار باید با احتیاط مورد بررسی قرار گیرند، زیرا این نوع طلا اغلب برای سکه و پلاک‌های سوئیسی استفاده می‌شود. برای ساخت زیورآلات معمولاً از طلای با عیارهای کمتری مانند ۱۸، ۲۱ یا ۲۲ استفاده می‌شود که به دلیل استحکام و خلوص مناسب، در ساخت مصنوعات جواهری محبوب‌تر هستند.

علاوه بر طلای خالص، زیورآلات طلا از آلیاژهای مختلفی با ترکیبات مس، نقره، پلاتین و دیگر فلزات استفاده می‌کند. این آلیاژها به دلیل خواص فیزیکی و ظاهری خود، تنوع و زیبایی به زیورآلات افزوده و استفاده از آنها در بازار طلای ایران و جهان رواج دارد.

سرویس طلای 18 عیار برای فروش در جواهری گرگان 3546854531
قطعات طلای سرویس 18 عیار

نحوه سنجش عیار طلا به چه صورت است؟

سنجش عیار طلا از طریق روش‌های مختلف انجام می‌شود، از جمله عیارسنجی با سنگ محک و تیزآب سلطانی، عیارسنجی با کلید شاخص و استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر و روش کوپلاسیون. هر یک از این روش‌ها برای سنجش خلوص و عیار طلا در زمان خرید و فروش محصولات طلا به کار می‌روند.

دستگاه های سنجش عیار طلا:

  • اسپکتروفتومتر
  • کوپلاسیون

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *