چگونه انواع مختلف طلا و رنگ هایشان را در بازار شناسایی کنیم؟ 🤔

باکس و جعبه زیورآلات و دستبند های ظریف زیبا در فروشگاه جواهری 01520146872

♂️آیا از انواع مختلف طلا و رنگ های گوناگون آن اطلاع دارید؟
♂️آیا می‌دانید که در صنعت جواهرسازی از بیش از یک نوع طلا استفاده می‌شود؟

در این حرفه، با افزودن فلزات دیگر به طلا، آلیاژی ساخته می‌شود که نه تنها درجه سختی و کیفیت، بلکه عیار و رنگ محصول نهایی را نیز تعیین می‌کند. برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف طلا، ادامه مطلب را مطالعه کنید. با جواهری گرگان همراه شوید.

انواع النگو های طلا از جنس های مختلف طلا در دست یک خانم 15314068074

 


انواع مختلف طلا و رنگ‌ های آن

طلا اگرچه معمولاً با رنگ زرد شناخته می‌شود، اما در رنگ‌های مختلفی نیز تولید و عرضه می‌گردد. رنگ طلا به نوع فلزاتی که با آن آلیاژ شده‌اند بستگی دارد. در ادامه، مواد تشکیل ‌دهنده ‌ی طلاهای رنگی را توضیح خواهیم داد. لازم به ذکر است که طلای رنگی به اندازه ‌ی طلای زرد با ارزش است و از نظر قیمتی تفاوتی ندارند. تفاوت رنگ آنها تنها به دلیل نوع آلیاژی است که با طلا ترکیب شده است.

طلای زرد (Yellow Gold)

طلای زرد رایج‌ ترین نوع طلا در جواهرسازی است. اگرچه طلای زرد شبیه به رنگ طبیعی طلا است، اما خلوص آنها متفاوت است. طلای خالص که در طبیعت یافت می‌شود، بسیار نرم است و برای استفاده در جواهرسازی مناسب نیست. به همین دلیل، آن را با فلزات دیگر آلیاژ می‌کنند تا درجه‌ی سختی و دوام آن افزایش یابد.
میزان خلوص طلای زردی که در فروشگاه‌ ها مشاهده می‌کنید، با عیار آن مشخص می‌شود. هر چه عیار طلا بالاتر باشد، میزان سختی آن کمتر است اما خلوص بیشتری دارد. به عبارت دیگر، طلاهای با عیار پایین‌تر سخت‌تر و بادوام‌تر هستند، اما خلوص کمتری دارند.

طلای زرد از انواع طلاهای موجود در بازار و ظریف کاری 058746897978

طلای سفید (White Gold)

یکی از رایج ‌ترین آلیاژهایی که در جواهرسازی استفاده می‌شود، طلای سفید است. برای دستیابی به این رنگ، طلا با فلزاتی مانند پالادیم یا نیکل آلیاژ می‌شود. این ترکیب معمولاً سایه ‌ای زرد دارد. برای سفید و درخشنده شدن کامل طلا، یک لایه رودیوم روی آن کشیده می‌شود. برخی افراد به نیکل حساسیت دارند، بنابراین به جای نیکل از پالادیم (یکی از گروه فلزات پلاتین) استفاده می‌شود.

پالادیم گران‌تر از نیکل است، اما احتمال واکنش‌های آلرژیک را کاهش می‌دهد. اگر از پالادیم در طلای سفید استفاده شود، نیازی به روکش رودیوم نیست زیرا پالادیم رنگ خاکستری به طلا می‌دهد. معمولاً وقتی روکش رودیوم ساییده می‌شود، طلا به رنگ زرد کدر دیده می‌شود. طلای سفید گاهی نیز از ترکیب طلا با نیکل، مس و روی ساخته می‌شود. این فلزات به طلا رنگ سفید می‌دهند. اگر قصد خرید طلای سفید در گرگان را دارید، باید بدانید که قیمت آن با طلای زرد تفاوتی ندارد.

می‌توانید طلای سفید را هم از طلافروشی‌های محلی و هم به‌صورت آنلاین تهیه کنید. فروشگاه‌های آنلاین معتبری مانند فروشگاه آنلاین جواهری گرگان، طلای سفید را با ضمانت عرضه می‌کنند. اگر طلای سفید شما تغییر رنگ داده بهتر است مقاله علت تغییر رنگ طلا سفید را بخوانید.

طلای سفید و ساخت و استفاده آن در زیورآلات و ساعت های برند 10168047676257

اگر می خواهید به طور اختصاصی تفاوت طلای سفید و طلای زرد را بدانید مقاله تفاوت بین طلای سفید و طلای زرد در چیست؟ را بخوانید.

طلای رزگلد (Rose Gold)

طلای رزگلد با استفاده از فلز مس ساخته می‌شود در این فرآیند، طلا و مس آلیاژ شده و رنگ صورتی زیبا و خاصی به وجود می‌آید. هر چه مقدار مس بیشتر باشد، رنگ رزگلد تیره‌تر و قوی‌تر خواهد بود. این نوع طلا با نام «طلای قرمز» نیز شناخته می‌شود. اگر مقدار مس کمتر باشد، رنگ آلیاژ به صورتی ملایم‌تر تبدیل می‌شود که به آن «طلای صورتی» می‌گویند. طلای رزگلد نسبت به طلای زرد و سفید جلوه ‌ای امروزی ‌تر دارد و در طلافروشی ‌ها به راحتی قابل تهیه است. قیمت آن نیز با طلای زرد و سفید تفاوتی ندارد. اگر می خواهید تفاوت طلای رزگلد با طلای زرد را بدانید بر روی لینک رنگی شده کلیک نمایید.

طلای رزگلد در انگشتر و کار شدن نگین سنگی در آن 105145687689

طلای سیاه (Black Gold)

طلای سیاه با استفاده از یک لایه روکش روتنیوم (ruthenium) بر روی طلا ایجاد می‌شود که به آن استحکام بیشتری می‌بخشد. روش‌های مختلفی برای سیاه کردن طلا وجود دارد. یکی از رایج‌ترین روش‌ها، استفاده از روکش رودیوم سیاه است. همچنین می‌توان با واکنش‌های شیمیایی متنوع، آلیاژ را تیره و سیاه کرد. فلزات دیگری مانند کبالت، مس، تیتانیوم و آهن نیز با حرارت دادن و اکسیده کردن می‌توانند به رنگ سیاه درآیند. یک روش دیگر برای ساخت طلای سیاه، اکسیداسیون فلز و سپس اضافه کردن یک زنگار یا پاتینا به آن است. اگر می خواهید علت تغییر رنگ طلا را بدانید روی لینک رنگی ده کلیک کنید.

طلای سیاه خام قابل استفاده در زیورآلات 1586989685

طلای سبز (Green Gold)

طلای سبز از ترکیب طلا و نقره به دست می‌آید و در ترکیب آن هیچ مسی وجود ندارد. این نوع طلا کمتر رایج است و معمولاً برای تکمیل طرح‌های خاص در جواهرسازی استفاده می‌شود. در موارد بسیار نادر، از کادمیوم نیز استفاده می‌شود. رنگ سبز آلیاژ طلا بسیار ملایم است و بیشتر سایه‌ای از سبز دارد. امروزه بسیاری از افراد از طلای سبز برای حلقه‌های ازدواج استفاده می‌کنند. با گذشت زمان، نقره در ترکیب طلای سبز تیره می‌شود و باعث می‌شود که طلای سبز نیز کمی تیره‌تر گردد.

طلای توسی (Grey Gold) ، یکی از انواع مختلف طلا

طلای توسی از ترکیب طلا و پالادیوم ساخته می ‌شود میزان پالادیوم در این آلیاژ تعیین ‌کننده شدت رنگ توسی آن است. با این حال، ترکیب طلا و پالادیوم هزینه‌بر است. به همین دلیل، برای کاهش هزینه‌ها، از ترکیبات دیگری مانند نقره، منگنز و مس به‌جای پالادیوم استفاده می‌شود تا طلای توسی مقرون‌ به‌ صرفه‌تری تولید شود.

انگشترهای زیبا و نگین دا از جنس طلا یفید و طلای زرد 10168476878

طلای بنفش (Purple Gold)

برای ساخت طلای بنفش، آلومینیوم، ایندیوم و طلای خالص (۷۸٫۴۹٪ طلا و بقیه آلومینیوم) را با هم ترکیب می‌کنند. طلای بنفش به دلیل مواد تشکیل‌دهنده‌اش چندان مقاوم نیست و ممکن است به راحتی بشکند. به همین دلیل، معمولاً از آن در طرح‌های پیچ‌درپیچ و در کنار طلاهای محکم‌تر استفاده می‌شود. طلای بنفش نسبت به دیگر طلاها فانتزی‌تر است و هنوز به طور گسترده در طلافروشی‌ها عرضه نمی‌شود. بااین‌حال، ممکن است در برخی جواهرفروشی‌ها آن را پیدا کنید یا بتوانید آن را سفارش دهید. معمولاً در ساخت حلقه، گردنبند، سنجاق‌سینه و دستبند، طلای بنفش در کنار طلاهای با رنگ‌های دیگر به کار می‌رود.

طلای آبی (Blue Gold)

برای ساخت طلای آبی، طلای خالص را با ایندیوم (۴۶٫۱۷٪ طلا و ۵۳٫۸۳٪ ایندیوم) ترکیب می‌کنند. اما این طلا نیز همانند طلای بنفش دوام و مقاومت زیادی ندارد. از دیگر روش‌های ساخت طلای آبی، ترکیب آن با آهن یا رودیوم است. سپس آلیاژ را حرارت می‌دهند تا ترکیب اکسید شده و لایه‌ای آبی رنگ تشکیل شود.

طلای آبی با زیبایی حیرت انگیز کارشده در انگشتر 1015841687


ارزش‌گذاری انواع مختلف طلا

رنگ طلا تاثیری بر قیمت و ارزش آن ندارد؛ بلکه این عیار طلاست که ارزش آن را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، طلای بنفش ۱۸ عیار با طلای زرد ۱۸ عیار قیمت یکسانی دارد. یا طلای سفید ۱۴ عیار دقیقاً با همان قیمتی فروخته می‌شود که طلای زرد ۱۴ عیار به فروش میرسد. بنابراین، ارزش‌ گذاری انواع مختلف طلا به رنگ آن بستگی ندارد، بلکه وابسته به عیار طلا است.

شناسایی انواع مختلف طلاها در بازار 015284168768


نکاتی که باید درباره طلاهای رنگی بدانید

همان‌طور که اشاره شد، طلاهای رنگی از جنس طلای خالص نیستند و در ترکیب آن‌ها از فلزات دیگر نیز استفاده می‌شود. طلای خالص رنگ زرد کمی مایل به قرمز دارد، اما با ترکیب طلا با فلزات مختلف می‌توان طلاهای رنگی زیبایی ساخت. روش‌های مختلفی برای تولید طلاهای رنگی وجود دارد: آلیاژی، میان‌فلزی و سطوح کارشده مانند لایه‌های اکسید.

از آنجا که طلا در حالت خالص بسیار نرم است، در جواهرسازی با افزودن فلز دیگری آن را مقاوم تر می‌کنند. برای ساخت طلای زرد معمولاً از مس استفاده می‌شود، اما برای طلای سفید از فلزات سفید یا نقره‌ای رنگ استفاده می‌شود. به عنوان مثال، آلیاژ طلا برای ساخت طلای سفید معمولاً شامل نیکل، منگنز و پالادیم است و در برخی موارد از نقره، روی، پلاتین و مس نیز استفاده می‌شود. آلیاژ طلا و پالادیم نرم تر و انعطاف پذیرتر است و برای سرویس‌های جواهرات و سنگ‌های قیمتی کاربرد دارد.

 


سخن نهایی با کاربران همیشه همراه جواهری گرگان

در زبان عامیانه گاهی به پلاتین نیز طلای سفید گفته می‌شود، در حالی که پلاتین فلزی متفاوت است و در مقایسه با طلا مقاوم‌تر، کمیاب‌تر و رنگ آن درخشان‌تر از طلای سفید است. همچنین الکتروم، که آلیاژی از طلا و نقره است و به‌طور طبیعی نیز یافت می‌شود، گاهی طلای سفید نامیده شده‌است. در فروشگاه جواهری گرگان، انواع طلای زرد، سفید و رزگلد عرضه می‌شود که می‌توانید بنا بر سلیقه و بودجه خود، مدل‌های دلخواهتان را خریداری کنید.

انواع دستبندهای ظریف از جنس طلای زرد 105156874

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *