آبکاری طلا چیست؟ | مراحل آبکاری طلا

آبکاری طلا 4168541685

آبکاری طلا یکی از روش‌های جذاب و هنرمندانه است که به منظور افزایش استحکام، درخشندگی، و زیبایی فلزات مختلف، حتی بر روی اشیاء و مصنوعات متنوع، به کار می‌رود. این فرایند به ویژه در طراحی و ساخت زیورآلات از جنس نقره، روی، و استیل به کار می‌رود تا از اکسید شدن جلوگیری نموده و به محصولات زیبایی بیشتری بپوشاند. قطعاتی که تحت آبکاری طلا قرار می‌گیرند، از درخشش و زیبایی خاصی برخوردارند و گاهاً به خاطر شباهت ظاهری، با طلای اصلی اشتباه گرفته می‌شوند. برای یادگیری بیشتر درباره این هنر زیبا، با ما همراه شوید.

قبل و بعد آبکاری طلا 46465416
درخشش جواهریات بعد از آبکاری طلا

 آبکاری طلا چیست؟

آبکاری یک فرآیند جذاب و هنرمندانه است که در آن، یک لایه نازک از یک فلز، به وسیله الکترولیز، بر روی سطح فلز دیگری ایجاد می‌شود. وقتی از طلا به عنوان روکش در این فرآیند استفاده می‌شود، آن را آبکاری طلا می‌نامند. در این روش، طلا یا سایر فلزات در یک ظرف حاوی آلیاژ طلا قرار می‌گیرند و سپس جریان الکترونیکی از آنها عبور می‌کند. این جریان باعث تشکیل یک لایه نازک از طلا بر روی سطح اجسام می‌شود.

زمانی که یک زیورآلات با طلای 18 عیار تولید می‌شود، برای افزایش درخشندگی و زیبایی، از یک روکش طلا با عیار 24 استفاده می‌شود. این فرآیند در گویش عامیانه هم با نام “تغییر رنگ طلا” شناخته می‌شود. افراد عموماً برای تغییر رنگ طلا، از آبکاری استفاده می‌کنند، به عنوان مثال از زرد به سفید یا سفید به رزگلد و غیره.

آبکاری طلا همچنین برای جلوه دهی به طلاهای قدیمی یا “نونوار” نیز استفاده می‌شود. این فرآیند باعث جلوه و درخشش مجدد زیورآلات می‌شود، همچنان که روز اول بوده است. ضخامت لایه آبکاری برای محصولات و اشیاء مختلف متفاوت است.چنان چه در گرگان بوده وتمایل به انجام این فرایند داشتید جواهری گرگان با دقت و ظرافت بالا آماده ارائه بهترین کیفیت برای شما هستند

انواع آبکاری طلا

  • آبکاری سیانیدی
  • آبکاری طلا آلیاژی
  • آبکاری طلا اسیدی
  • آبکاری طلای سولفیتی
آبکاری طلا در محلول های شیمیایی 48541841
براقیت و درخشش طلاهای آبکاری شده

مراحل آبکاری طلا

 آماده سازی

در مرحله ابتدایی، ضروری است که سطح فلز پایه را به دقت و بدون وجود هیچ گونه آلاینده خارجی، تمیز کنیم. برای انجام این کار، از دستگاهی به نام “دینام” استفاده می‌شود. در این دستگاه، فرچه‌های موئی یا نمدی با استفاده از روغن پنزا، خطوط آلودگی عمیق روی قطعه مورد نظر را از بین می‌برند. در انتها، با استفاده از پولیش مخصوص طلا و فرچه موئی، سطح روی کار به براقی دلخواه می‌رسد.

شستشو

برای حذف چربی‌ها، ابتدا از پودر شوینده و آب داغ استفاده می‌کنیم و سطح زیر کار را کاملاً میشوریم. سپس قطعه مورد نظر را در یک ظرف حاوی محلولی با 30 گرم سیانور پتاسیم یا سدیم در یک لیتر آب مقطر قرار می‌دهیم. در پایان، با استفاده از آب شهری، آن را آبکشی می‌کنیم.

مرحله لیزگیری

در مرحله بعدی، زیر کار را درون محلول آب مقطر یا اسید سولفوریک غلیظ قرار داده و سپس با آب لوله کشی شستشو داده، فلز را خشک کرده و تا رطوبت کامل از آن خارج شود. استفاده از خاک اره در این مرحله، علاوه بر خشک کردن فلز، از حفظ رنگ طلا و جلوگیری از مات شدن یا کدر شدن آن نیز مراقبت می‌کند.

وان آبکاری

در این مرحله، ابتدا محلول الکترولیت تهیه می‌شود. برای ساخت این محلول، آب مقطر، گرم طلا با عیار بالا، هیدروژن، سیانور سدیم یا پتاسیم، کربنات سدیم یا پتاسیم، جوهر نمک و محلول آمونیاک با هم مخلوط می‌شوند. این مرحله به صورت تخصصی توسط کارشناس انجام می‌شود. سپس، قطعه مورد نظر در یک محفظه شیشه‌ای از جنس پیرکس یا با پوشش P.V.C قرار می‌گیرد و محلول الکترولیت روی آن ریخته می‌شود. توجه داشته باشید که زمان آبکاری حداکثر 30 ثانیه است تا از کدر شدن قطعه آبکاری جلوگیری شود.

مراحل آبکاری طلا 416496841
آبکاری طلا با دقت و ظرافت هنرمندانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *